een van de stranden van Kokkini Chani

Kretahuis

een vakantiehuis waar je je thuis voelt!

Lassithihoogvlakte

tegenwoordig niet meer. Hier en daar zult u er nog wel een tegen komen. Maar deze is dan niet meer in gebruik, ook op dit gedeelte van de aarbol gebruiken ze tegenwoordig modernere systemen.

De Lassithihoogvlakte is een hoogvlakte in het binnenland van Kreta op ongeveer 25 kilometer ten oosten van Heraklion. Op de vruchtbare grond worden graan en aardappelen verbouwd. De vlakte wordt omgeven door bergen. Doordat de vlakte op ongeveer 800 meter hoogte ligt, is het er een graad of 5 kouder dan langs de kust.

De hoogvlakte is het beste te bereiken vanaf de hoofdweg (New National Road). Halverwege Chersonissos en Malia ligt de afslag naar Mochos. Deze afslag neemt u, de weg gaat hierna via vele haarspeldbochten omhoog. Dit geeft af en toe spectaculaire uitzichten. Mochos is een traditioneel dorpje met een paar winkeltjes en wat terrasjes. Langs de weg naar de vlakte zijn er nog een aantal kleine dorpjes die u passeert. Het is de moeite waard om gewoon eens bij een van deze dorpjes te stoppen en te voet een wandelingetje door zo'n dorp te maken. Op de vlakte zelf is goed zichtbaar dat er nog steeds landbouw wordt bedreven. De voor de vlakte karakteristieke molentjes met witte wieken zijn er echter nauwelijks meer. Voor de irrigatie van de landbouwgrond wordt tegenwoordig gebruik gemaakt van modernere middelen.

Bij het plaatsje Psichro is er een afslag richting de Diktigrot. Volgens de Griekse mythologie is dit de geboortegrot van Zeus. Rhea verstopte hem hier voor Kronos. Vanaf de parkeerplaats kan de klim gemaakt worden naar de grot in de 2148 meter hoge Diktiberg. Deze tocht duurt ongeveer een kwartiertje. Onderweg zijn er prachtige uitzichten over de hoogvlakte. Aan het eind van het pad is de ingang van de grot. De entree bedraagt enkele euro's. De wandeling door de grot zelf is kort maar wel de moeite waard. Vergeet niet iets warms mee te nemen voor in de grot want ook al zijn de temperaturen buiten hoog in de grot is echt altijd een heel stuk kouder.

Wanneer u de route langs de vlakte vervolgt komt u onder andere ook in het plaatsje Agios Georgios, hier is behalve natuurlijk een kerk en wat restaurantjes ook een folkloristisch museum en een museum over Eleftherios Venizelos, een belangrijk Griekse politicus die geboren en getogen is in Kreta. Op het moment dat de hele ronde over de vlakte gereden is kom je in de grootste plaats van de vlakte: Tzermiado. Dit is de grootste plaats op de vlakte. Ten noordoosten van het plaatsje ligt de Trapezagrot. Deze grot werd in 1937 ontdekt. Men vond hier allerlei belangrijke archeologische zaken.

U kunt de vlakte op twee manieren verlaten; via Seli-Ambelou of halverwege tussen Agios Georgios en Tzermiado, vandaar kunt u linksaf slaan richting Neapoli. Deze weg slingert zich door de bergen naar beneden langs afgronden van soms wel 100 meter diep. Bij Neapoli kunt u dan weer de hoofdweg op rijden richting Heraklion.